Stacja ładująca: jak wybrać odpowiednią moc?
- 20/07/22
- 3 min
Zwiększenie mocy ładowania dostarczanej przez stację ładowania skraca czas przestoju pojazdu elektrycznego. Jednak konsekwencją takiego podejścia jest również pogorszenie żywotności akumulatorów i wzrost kosztów urządzeń do ich ładowania. Jak dokonać właściwego wyboru?
Podczas gdy firmy są coraz bardziej świadome znaczenia ekologizacji swoich flot, przejście na pojazdy elektryczne rodzi pewne pytania. Ze względu na to, że sieć stacji ładowania w Europie jest nadal nierównomierna, firmy mogą jednak kierować się w dużym stopniu zasięgiem pojazdów. Wybór odpowiedniej mocy dla stacji ładowania staje się wtedy kluczowy. W celu promowania interoperacyjności gniazda ładowania są znormalizowane (rynek europejski wybrał gniazda CCS i Typ 2 do ładowania pojazdów elektrycznych), jednak to użytkownik musi określić metodę ładowania najtrafniej dostosowaną do jego potrzeb.
Czy duża moc ładowania jest możliwa i pożądana?
Eksploatacja pojazdu elektrycznego musi uwzględniać jego zasięg, ale także czas przestoju poświęcony na jego ładowanie. Dlatego kuszące jest zwiększenie mocy ładowania, pozwalające skrócić ten czas przestoju.
Żywotność akumulatora wyrażana jest w ilości cykli ładowania i rozładowania. Pełne naładowanie, głębokie rozładowanie, jak również szybkie ładowanie powodują zmniejszenie liczby cykli, na które pozwala akumulator. Zdolność tolerowania szybkiego ładowania z użyciem stacji ładujących o dużej mocy jest ściśle związana z technologią akumulatorów.
Gniazdko domowe, urządzenie EVSE czy ładowarka DC?
– W skrajnym przypadku do naładowania lekkiego pojazdu elektrycznego wystarczy gniazdko domowe. Pojazd musi być jednak zaparkowany na terenie prywatnym. Ze względów bezpieczeństwa moc jest w tym przypadku ograniczona do 1,4 kW. Jednak „wzmocnione” gniazdka pozwalają na uzyskanie mocy 2,3 kW, a nawet 3,7 kW.
– Urządzenie EVSE, określane potocznie jako „wallbox”, zapewnia do 7,4 kW. Od zwykłego gniazdka domowego różni się zintegrowanym wyłącznikiem oraz możliwością natychmiastowej regulacji mocy ładowania. Podobnie jak gniazdko domowe, wallbox zazwyczaj dostarcza prąd zmienny, który jest przetwarzany na prąd stały (prostowany) przez ładowarkę pokładową pojazdu.
– W przypadku ładowania o dużej mocy urządzenie staje się bardziej kłopotliwe i przybiera postać ładowarki DC przytwierdzonej do podłoża. Często jest tak, że to właśnie ona prostuje prąd. 22 kW to maksymalna moc dopuszczalna dla wielu lekkich pojazdów, podczas gdy dla pojazdów ciężkich jest ona uważana za minimalną. Niektóre z nich mogą pracować z mocą do 450 kW. Cena ładowarek DC jest zależna od ich mocy.
Samochód Renault Kangoo Electric może być wyposażony w akumulator o pojemności 33 kWh i ładowarkę (prostownik) o mocy 7,4 kW. W tej konfiguracji i przy zastosowaniu wallboxa o mocy 7,4 kW, pełne ładowanie trwa 6 godzin, co oznacza, że zasięg jest zwiększany w tempie 35 km na godzinę ładowania.
Eksploatacja zależna od zasięgu w stosunku do odległości między stacjami ładującymi
Elektryczne samochody dostawcze, jeśli pozwalają na to ich rozmiary, mogą korzystać z publicznej sieci stacji ładowania stworzonej dla samochodów osobowych.
W przypadku braku odpowiednich publicznych stacji ładowania, ciężarówki elektryczne polegają na stacjach zainstalowanych w ich zajezdniach. Sytuacja ta nie jest szczególnie niekorzystna dla flot ograniczonych, które krążą wokół swojej bazy macierzystej. Dlatego też śmieciarki są jednym z priorytetowych rynków dla ciężarówek elektrycznych. Pojazdy elektryczne podbijają również sektor miejskich robót publicznych, jeżeli chodzi o pracę w nocy i/lub w strefach niskiej emisji (LEZ).
Wybór zasilania dla pojazdu elektrycznego nie jest kwestią drugorzędną, ale jest równie ważny jak wybór samego pojazdu. Jest tak dlatego, że rzeczywista eksploatacja pojazdu zależy od zastosowanej strategii ładowania.