Pojazdy dostawcze i ciężarowe: dlaczego i jak należy szkolić pracowników w zakresie ekologicznego stylu jazdy ?
- 10/01/23
- 3 min
Ekologiczny styl jazdy oznacza prowadzenie pojazdu w sposób ekonomiczny, przyjazny dla środowiska i bezpieczny. Pomysł zyskał na popularności w ciągu ostatnich dziesięciu lat i obecnie przedsiębiorstwa podchodzą do niego znacznie poważniej. W przypadku firm korzystających z pojazdów przemysłowych konieczne jest przeprowadzanie szkoleń dla kierowców.
Chociaż termin „ekologiczny styl jazdy” istnieje już od lat, zainteresowanie firm w jego zakresie nie maleje. Został spopularyzowany w 2009 roku w odpowiedzi na rosnące ceny paliw, a ugruntował się ze względu na zyskujące na znaczeniu kwestie polityki społecznej i środowiskowej. Ekologiczny styl jazdy służy zwiększeniu bezpieczeństwa pracowników, oszczędności na zarządzaniu flotą i efektywność środowiskową. Rezultaty są niebłahe: według szacunków podejście to zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2 o 5–15%, liczba roszczeń ubezpieczeniowych nawet o 30%, a wydatki na materiały eksploatacyjne, takie jak opony i hamulce, o 15%. Dowodzi to, że podnoszenie świadomości pracowników w zakresie ekologicznego stylu jazdy nabiera dla przedsiębiorstw kluczowego znaczenia.
Praktyczne szkolenia
W przypadku pojazdów przemysłowych chodzi nie tylko o zwiększanie świadomości pracowników. Ze względu na ich większe gabaryty i masę w porównaniu z samochodami dostawczymi mogą powodować trudności pod względem prowadzenia i mocy silnika, co bezpośrednio przekłada się na aerodynamikę pojazdu, a tym samym na jego wydajność. Ponieważ są one również przeznaczone do jazdy terenowej z ładunkiem, który często jest ciężki, powstają także kwestie związane z zużyciem paliwa i bezpieczeństwem poważniejsze niż w przypadku innych pojazdów, jak również z większą emisją CO2 ze względu na regularne zatrzymywanie. W związku z tym odpowiednie szkolenie przyczyni się do opanowania ekologicznej jazdy. Chociaż przekazanie informacji ma natychmiastowy i niezaprzeczalny wpływ, wdrożenie spójnego programu szkoleniowego poprzez kursy (osobiste lub e-learning), indywidualne konsultacje, ćwiczenia praktyczne czy też symulatory jazdy przyniesie korzyści długoterminowe. Rozwiązanie to ma też tę zaletę, że utrwala wiedzę i umiejętności – pracownicy nie będą łatwo wpadać w stare i złe nawyki. Przyczyni się to do osiągnięcia optymalnej koordynacji i ogólnego usprawnienia działalności firmy.
Struktura a treść
Aby zagwarantować, że szkolenie pracowników w zakresie ekologicznego stylu prowadzenia pojazdów przemysłowych da wymierne rezultaty, należy wprowadzić odpowiedni system szkoleń. W obliczu kwestii związanych ze środowiskiem i bezpieczeństwem oferta edukacyjna rośnie, podobnie jak liczba struktur oferujących kursy. Obecnie w Europie liczy się je już w setkach. Wśród instytucji szkoleniowych wymienić można na przykład LFP Formations, l’Institut VEDECOM, Agiroute, Develter (prowadzące interaktywne kursy i symulatory) czy Vanberg w samej Francji, a w Hiszpanii: Fenadismer, IDAE, RACE czy RAC. Oprócz nich działa wiele innych organizacji specjalizujących się w kontrolach i wydawaniu certyfikatów, ubezpieczycieli, producentów pojazdów i szkół nauki jazdy. Wypożyczalnie pojazdów oferują również kursy łączące zapobieganie z symulacją. Na przykład FRAIKIN utworzył Akademię Bezpieczeństwa FRAIKIN z ofertą szkoleń i wsparcia, maksymalizującą praktyczne doświadczenie, którą można dostosowywać do własnych potrzeb. Można wybrać pojazdy o dowolnej wielkości, a w zależności od wyboru klienta sesja szkoleniowa może trwać od pół dnia do całego dnia. Kolejną kluczową kwestią do rozważenia przy podejmowaniu decyzji jest struktura szkolenia i materiały szkoleniowe. Najlepiej połączyć naukę teoretyczną z ćwiczeniami praktycznymi i, co ważniejsze, urozmaicić wykorzystywane materiały w celu maksymalizacji retencji pracowników. W przypadku FRAIKIN zajęcia obejmują część teoretyczną i następnie praktyczną. Nie należy również zaniedbywać środków wsparcia – zapewniania dodatkowych zasobów i materiałów, elastyczności i poruszania się po obiektach firmy – które również przyczyniają się do pogłębienia wiedzy i wyszlifowaniu umiejętności pracowników.