Ekologiczne floty pojazdów do drogowego transportu towarów: aspekty ekologiczne i ekonomiczne
- 13/01/22
- 5 min
Zrezygnuj z pojazdów z silnikiem diesla lub benzynowym na rzecz pojazdów o niskim wpływie na środowisko.
W obliczu zmian klimatycznych musimy pilnie dostosować nasze sposoby działania, a przekształcenie floty pojazdów na bardziej ekologiczne stanowi główny sposób działania przedsiębiorców.
Ustawa o orientacji mobilności (LOM) z 24 grudnia 2019 r. narzuca firmom zajmującym się transportem towarów obowiązek wprowadzenia ekologicznej floty pojazdów o masie poniżej 2,6 t w następujący sposób:
- 10 % odnowienia w 2022 r.
- 20 % odnowienia w 2024 r.
- 40 % odnowienia w 2027 r.
- 70 % odnowienia w 2030 r.
Dyrektywa LOM wymaga, aby pojazdy o masie co najmniej 2,6 t spełniały te wymogi dopiero od 1 stycznia 2023 r. zgodnie z tym harmonogramem:
- 10 % odnowienia w 2023 r.
- 20 % odnowienia w 2025 r.
- 40 % odnowienia w 2028 r.
- 70 % odnowienia w 2031 r.
W jaki sposób możemy się do tego dostosować i jaki jest sens odnawiania floty pojazdów, poza spełnieniem wymogów związanych z nowymi przepisami?
Ekologiczna flota: optymalizacja energii i optymalizacja floty
Olivier Dutrech, dyrektor ds. innowacji w firmie Fraikin, zwraca uwagę, że 1200 z 36 000 pojazdów firmy znajdujących się we Francji korzysta już z alternatywnych źródeł energii. Według niego „celem firmy jest możliwość odnowienia 100% floty znajdującej się w strefach niskiej emisji do 2024 r., w których zabronione będzie poruszanie się pojazdów z naklejką Crit’Air 2 (zwłaszcza diesli).”
Paliwa alternatywne są głównym motorem zmian w kierunku bardziej ekologicznej floty, ale istnieją inne rozwiązania związane z olejem napędowym, o ile pozwalają na to przepisy.
Pierwszym rozwiązaniem może być odnowienie pojazdów z silnikami wysokoprężnymi i zmniejszenie ich wpływu na środowisko poprzez optymalizację zużycia paliwa.
Jak wyjaśnia Olivier Dutrech, przede wszystkim możliwe jest zachowanie tej energii i modernizacja pojazdów tak, aby emitowały jak najmniej zanieczyszczeń.
„W firmie Fraikin odnowiliśmy floty wszystkich pojazdów na tyle, na ile było to możliwe. Nasze silniki wysokoprężne spełniają najnowsze normy obowiązujące na rynku: Euro 5, a od kilku lat przede wszystkim Euro 6 ”.
Wyposażenie opcjonalne może również ograniczyć wpływ na środowisko poprzez zmniejszenie zużycia paliwa: zrobotyzowane skrzynie biegów, elektroniczna przepustnica, aerodynamiczne dodatki, zastosowanie telematyki itp.
Możliwe jest zachowanie pojazdu z silnikiem wysokoprężnym i zainwestowanie w paliwa alternatywne, które są z nim kompatybilne: B100 lub paliwa syntetyczne, takie jak HVO lub XTL.
Drugim rozwiązaniem jest rezygnacja z oleju napędowego (bio lub nie) i wybór innych technologii wykorzystujących inne źródła energii.
W firmie Fraikin jest to możliwe dzięki:
- silnikom hybrydowym;
- Naturalnemu gazowi (GNV) w postaci GNC (sprężony gaz ziemny) lub LNG (skroplony gaz ziemny);
- energii elektrycznej.
Przyszłością paliw alternatywnych jest również, zwłaszcza w przypadku pojazdów ciężarowych (ograniczony zasięg pojazdów zasilanych energią elektryczną z akumulatorów), wodór: w ogniwach paliwowych wodór w kontakcie z tlenem z powietrza wytwarza energię elektryczną. Brak emisji CO2: pojazdy emitują jedynie parę wodną. Logika ta jest słuszna, jeśli energia potrzebna do produkcji wodoru jest niskoemisyjna lub odnawialna.
Dlatego inwestowanie w nowe paliwa i nowe pojazdy o zoptymalizowanym zużyciu energii to niezbędne kroki, ale nie jedyne. Lepsza organizacja pracy przyczynia się również do poprawy jakości powietrza: „W firmie Fraikin optymalizujemy wykorzystanie floty poprzez zarządzanie trasami. Wykorzystujemy algorytm do określenia najbardziej efektywnej trasy (liczba pojazdów, przewożona objętość i masa, a także odległość do pokonania), aby uniknąć „nadmiernych kilometrów” – mówi Olivier Dutrech.
Korzyści ekonomiczne wynikające z wykorzystania ekologicznej floty.
Podczas gdy korzyści dla środowiska wynikające z przejścia na bardziej ekologiczne pojazdy są ogólnie znane, to co z korzyściami ekonomicznymi?
Przyciąganie nowych klientów i utrzymywanie obecnych
Oferowanie ekologicznych pojazdów pomaga przyciągnąć nowych klientów. Jak potwierdza Olivier Dutrech: „Nie można jeszcze mówić o większej tendencji, ale z pewnością dotyczy to niektórych grup przedsiębiorców.”
Energia alternatywna może zainteresować cztery rodzaje klientów:
– Tych, którzy w swojej postawie i filozofii są proekologiczni,
– tych, którzy dostosowują się do wymogów narzuconych im przez określone rynki,
– tych, którzy są zobowiązani do przestrzegania przepisów obowiązujących w strefach LEZ,
– i wreszcie tych, którzy chcą wyprzedzić konkurencję i skorzystać z możliwości, jakie daje transport ekologiczny, aby odróżnić się od konkurencji.
Należy również dążyć do osiągnięcia korzyści ekonomicznych w dłuższej perspektywie czasowejoraz do zdobycia lojalności klientów: chociaż „zielony” transport z pewnością staje się normą, pozwala to na znacznie większe niż dotychczas zaangażowanie firm na rzecz przetargów. Ponieważ rozwiązania techniczne są wyposażone w najnowsze osiągnięcia technologiczne, są one szczególnie kosztowne i wymagają więcej czasu, aby się zwróciły.
Skorzystaj z pomocy państwowej, aby Twoja flota szybko przekształciła się w bardziej ekologiczną.
Inwestowanie w nowe silniki i nowe paliwa wiąże się z kosztami: państwo pomaga w tym przedsiębiorstwom transportu towarowego.
Wprowadzono premię ekologiczną za zakup lub wynajem ekologicznych pojazdów: jej wysokość zależy od ceny pojazdu, ale na ogół wynosi 5 000 euro w przypadku samochodu dostawczego i do 50 000 euro w przypadku nowego samochodu ciężarowego. Premię tę można łączyć z premią za pojazdy napędzane ekologicznymi źródłami energii, która została przedłużona do 31 grudnia 2030 r. Program ogłoszony przez rząd Francji pod koniec lutego 2022 r. przewiduje pomoc w wysokości do 150 000 euro pod pewnymi warunkami. Dodatkowo, w niektórych gminach parkowanie ekologicznych pojazdów jest bezpłatne.
Poprawa komunikacji w firmie: oddemonizowanie ciężarówek.
Dzięki transformacji energetycznej i włączeniu w ten proces samochodów ciężarowych, „ciężarówki” zyskują zupełnie inny wizerunek niż ten, który miały od lat. Środek transportu staje się nowoczesnym, ekologicznym, cichym pojazdem, wyposażonym w najnowsze osiągnięcia technologiczne, idącym z duchem czasu.
Pojazdy ciężarowe stają się w ten sposób nowoczesną wizytówką profesjonalnej wypożyczalni.
Ekologiczna flota: niektóre ograniczenia, które należy wziąć pod uwagę
Flota składa się z kilku typów pojazdów, które spełniają różne potrzeby: obecnie, mimo iż oferta rośnie z dnia na dzień, nie wszyscy producenci oferują odpowiedniki swoich kompletnych gam pojazdów z silnikami wysokoprężnymi zasilanymi energią alternatywną.
Wybór energii dla pojazdu będzie z konieczności zależał od ukształtowania tras.
Jak wyjaśnia Olivier Dutrech, „nie wszędzie we Francji mamy dostęp do wszystkich źródeł energii”. Instalacje, czy to drogowe, czy w siedzibie klienta, są niezwykle kosztowne: mogą kosztować od kilku tysięcy do setek tysięcy euro.
Wreszcie, koszt ekologizacji floty jest oceniany także na podstawie czasu poświęconego na tankowanie/ładowanie pojazdu. Pojazd elektryczny, a zwłaszcza samochód ciężarowy, może być unieruchomiony przez kilka godzin w celu doładowania, w zależności od wydajności stacji ładowania. Jeśli pojazd został unieruchomiony, kierowca również przestaje pracować.
Wprowadzanie ekologicznych rozwiązań we flocie jest niezbędne, aby spełnić wymogi nowych przepisów i wyjść naprzeciw nowym potrzebom klientów. Dzięki temu firma może odnowić swój wizerunek i zmodernizować flotę, a jednocześnie dostosować się do nowych przepisów i sprostać wynikającym z nich ograniczeniom, wnosząc swój wkład w walkę o poprawę jakości powietrza oraz przyczyniając się do budowy największego globalnego wyzwania nadchodzących lat.