Z serii o naczepach: polepsz aerodynamikę, aby osiągnąć lepsze wyniki
- 05/11/21
- 4 min
Wyprofilowanie skrzyni, waga materiałów… Liczy się każdy szczegół! Zagadnienia związane z aerodynamiką naczepy są kluczowe pod względem ekonomicznym i ekologicznym. Przegląd innowacji z zakresu aerodynamiki zastosowanych w naczepach
„Optymalizacja aerodynamiki naczepy ma wpływ na zużycie paliwa przez pojazd i koszty eksploatacji, a więc niechybnie na całkowity koszt transportu.” – Olivier Dutrech, Dyrektor ds. innowacji i rozwiązań biznesowych Fraikin.
Ponieważ pojazd poruszający się w powietrzu nieuchronnie pozostawia za sobą opór powietrza powodujący większe zużycie paliwa, konieczne jest, aby pracować nad aerodynamiką naczep w celu uzyskania dobrych wyników. Aby poznać współczynnik aerodynamiczny naczepy, należy obliczyć jej współczynnik Cx i pomnożyć go przez wielkość powierzchni pojazdu poruszającego się w powietrzu. Po określeniu współczynnika naczepy, należy dokonać jej optymalizacji, aby go zmniejszyć.
„W przypadku tras długodystansowych warto umieścić spojlery – klapy – na końcu naczepy, na drzwiach, w tylnej części nadwozia oraz po bokach dzięki aerodynamicznym listwom bocznym. To rozwiązanie ze spojlerem prezentuje realny potencjał, ponieważ koszty instalacji są niskie, a wpływ na zużycie paliwa bardzo szybko przynosi wymierne korzyści. Aby zmierzyć wpływ tych rozwiązań, pracujemy w terenie, pokonując trasy ze spojlerem i bez, w tych samych warunkach drogowych i pogodowych, aby wychwycić różnice. Nasze testy w terenie dowodzą, że zużycie paliwa przy zastosowaniu spojlerów zmniejsza się o 3 do 4%! ” – wyjaśnia Olivier Dutrech.
Współczynnik oporu powietrza, którego symbolem jest Cₓ, CA lub CD należy do rodziny współczynników aerodynamicznych. Jest to bezwymiarowa liczba, która jest używana do ilościowego określenia oporu obiektu w cieczy, takiej jak powietrze lub woda + wizualizacja obliczeń
Każda innowacja musi być skonfrontowana z obowiązującymi przepisami – podkreśla Olivier Couderc, kierownik ds. produktów i usług w firmie Fraikin: „Wszystko musi zostać przeanalizowane, ponieważ kiedy wydłużasz naczepę, zwłaszcza przy pomocy spojlera, to zwiększa to długość pojazdu”. Mimo ostatnich zmian, przepisy dotyczące wymiarów pojazdów są surowe i muszą być przestrzegane.
Aby ograniczyć powstawanie wirów powietrznych przy kołach naczepy, można również zamontować „fartuchy” osłaniające boki naczepy. Owiewka ta od razu ma pozytywny wpływ na aerodynamikę naczepy.
Kształt nadwozia może być dopracowany tak, aby przepływ powietrza był lepiej ukierunkowany, a opór powietrza zmniejszony. Jest to tak zwany kształt „kropli wody” z przodu naczepy. „Powietrze jest kierowane przez garb z przodu naczepy i podąża za wyprofilowanym kształtem karoserii.
Należy zachować taką samą objętość użytkową jak w przypadku „normalnej” naczepy, upewniając się, że część „przednia” jest większa niż „tylna”, aby aby zapewnić odpowiednią objętość.” – dodaje Olivier Courderc.
Karoseria: zmniejszenie masy naczepy w celu optymalizacji zużycia paliwa i zapewnienia doskonałej izolacji
Aerodynamika naczepy wymaga również zmniejszenia masy nadwozia, a co za tym idzie, wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań. Istnieją dwa główne wyzwania: obniżenie masy nadwozia, tak aby ciągnik siodłowy oszczędzał paliwo, ale również utrzymanie temperatury wnętrza naczep chłodniczych.
Współczynnik izolacji „K”, który wyraża stosunek zarządzania temperaturą, jest bardzo ważny dla naczep chłodniczych. Im lepsza wartość współczynnika K, tym mniej energii zużywa agregat chłodniczy zasilający naczepę.
Olivier Dutrech wyjaśnia, w jaki sposób producenci naczep, którzy są partnerami Fraikin, tacy jak Chereau, pracują nad technologią ścian naczepy: „Nowa generacja karoserii wykorzystuje technikę izolacji próżniowej, która pozwala osiągnąć bardzo dobry współczynnik, ale także lepsze wyniki pod względem ochrony środowiska. To rewolucyjna technika, ponieważ nie tylko zapewnia doskonałą wartość współczynnika K, ale także zmniejsza grubość ścian i zwiększa ładowność. Tradycyjne techniki, które opierają się na warstwach różnych materiałów w celu utrzymania niskiej temperatury, w rzeczywistości generują znacznie większą objętość w ścianach skrzyni.”
Grupa Chereau wyjaśnia również, że dużą rolę odgrywa zewnętrzny kolor ścian: „Promieniowanie słoneczne działa rozgrzewająco na karoserię wystawioną na jego działanie, co prowadzi do nadmiernego zużycia energii przez agregat chłodniczy. Aby ograniczyć efekt promieniowania, podstawowym kolorem karoserii jest jasna biel, co zapewnia jej doskonałe właściwości odbijające światło. Zalecamy, aby nie nakładać ciemnych powłok na karoserię, aby nie pogorszyć jej właściwości użytkowych.”
Ulepszanie aerodynamiki naczepy obejmuje różne elementy. Profil nadwozia jest kluczowym punktem penetracji powietrza, dlatego należy go maksymalnie zoptymalizować, aby uzyskać jak najmniejszy opór. Warto również zwrócić uwagę na wagę naczepy, aby była ona jak najlżejsza i tym samym zoptymalizowała swoje osiągi.
Aby dowiedzieć się więcej: Bądź na bieżąco z innowacjami w zakresie naczep! Kolejne artykuły z tej serii: Już wkrótce ostatni odcinek poświęcony agregatowi chłodniczemu. Odkryj pierwszą odsłonę tej serii poświęconą bezpieczeństwu.