Łańcuch dostaw

Sezonowość i znaczne wahania biznesu — mechanizmy adaptacji

  • 11/01/23
  • 2 min

Przedsiębiorstwa detaliczne muszą zawsze dbać o jakość i terminowość dostaw, mimo że podlegają zmianom gospodarczym i sezonowym. Jak w związku z tym zwiększyć elastyczność floty, aby móc dostosowywać się do zmieniających się warunków ?

retail-saisonnalite-fraikin-blog

Wiele przedsiębiorstw detalicznych nie będzie już nigdy więcej musiało realizować aż tylu dostaw co w ostatnim okresie kwarantanny. Według badania przeprowadzonego we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii przez Kantar dla Detail Online odsetek klientów, którzy wykonują ponad połowę zakupów w sieci wzrósł od wybuchu pandemii od 25% do 80% w zależności od kraju. Nie licząc tej osobliwej sytuacji, wiele spółek stosuje kalendarz sezonowości. Należą do nich na przykład duże firmy zajmujące się handlem detalicznym zabawkami, które zawsze odnotowują największe obroty w okresie świątecznym. Zależnie od wielkości floty pojazdów mogą zastosować różne metody, aby zapewnić sobie wystarczającą liczbę pojazdów do realizacji dostaw niezależnie od ich wielkości czy natężenia działalności.

 

Wzrost i spadek działalności — wykorzystanie floty w wynajmie długoterminowym

Przede wszystkim przedsiębiorstwa mogą dostosować się do mniejszej lub większej aktywności poprzez jak najlepsze wykorzystanie swojej floty w wynajmie długoterminowym. Na przykład firmy z dużymi flotami mogą rozdysponować pojazdy między swoimi lokalizacjami adekwatnie do ich poziomu aktywności w danym momencie. Dotyczy to niektórych specjalistycznych przedsiębiorstw handlu detalicznego, które na przykład w lecie oddelegowują pojazdy z lokalizacji w centrum kraju do tych nad Błatykiem, gdzie w związku z wzrostem aktywności są one bardziej potrzebne.

Ponadto można uniknąć nadmiernego zwiększenia floty pojazdów w wynajmie długoterminowym przy nagłym, ale krótkotrwałym wzroście aktywności — poprzez podwojenie liczby kierowców i ich rotację. Niektóre firmy tak organizują dostawę nowych pojazdów w wynajmie długoterminowym, by zbiegła się w czasie z aktywnością sezonową. Przez kilka tygodni mogą więc korzystać i ze starych pojazdów — których termin wynajmu został przedłużony — i z nowych.

 

Rozwiązanie łączone: wynajem długo- i średnioterminowy

Jeżeli wynajem długoterminowy nie jest wystarczająco elastyczny, zawsze można wynająć dodatkowe pojazdy w przypadku wzmożonej aktywności, która może potrwać kilka tygodni. Przedsiębiorcy detaliczni mogą dostosowywać się do wahania aktywności dzięki wynajmowi krótko- i średnioterminowemu. Taka sytuacja miała mniejsce w okresie kwarantanny. Ten rodzaj wynajmu nadaje się idealnie, jeżeli trzeba zorganizować pojazdy dla pracowników tymczasowych lub pracujących w okresie próbnym czy pojazdy zastępcze w razie awarii lub wypadku.

Firmy, które nie chcą lub nie mogą dostosowywać swoich flot tymczasowo, mogą zlecić wszystkie lub niektóre dostawy przewoźnikom zewnętrznym.

Przeczytaj także