Łańcuch dostaw

Nowe, ekologiczne opcje transportu szybko psujących się artykułów spożywczych

  • 11/01/23
  • 2 min

W związku z pandemią wirusa COVID-19 nasiliły się obawy zdrowotne co do przewozu szybko psujących się produktów spożywczych, lecz przedsiębiorstwa transportowe wciąż muszą mieć również na względzie kwestie środowiskowe. Pytanie zatem brzmi, jakie wybierać pojazdy chłodnicze, by były wydajne, a jednocześnie nie generowały dużo zanieczyszczeń?

f-mag-clean-trucks-food

Chociaż wobec epidemii koronawirusa bezpieczeństwo zdrowotne zyskało status priorytetowy względem wszelkich innych, pojazdy dostawcze do przewozu nietrwałych artykułów spożywczych wciąż muszą spełniać wymagania ekologiczne. Producenci nadwozi chłodniczych starają się zatem tworzyć rozwiązania wydajniejsze i przyjaźniejsze środowisku, tak na potrzeby transportu dalekodystansowego, jak i dostaw do sklepów w obrębie miasta czy do domów, zawsze jednak mając na uwadze konkretną charakterystykę chłodni.

 

Specyficzne wymagania chłodnicze

Pojazdy przeznaczone do przewozu szybko psujących się artykułów spożywczych zużywają więcej energii niż zwykłe pojazdy transportowe ze względu na zainstalowane w nich agreagty chłodnicze. Wymagają one wydajnego sprzętu, by osiągnąć i utrzymać odpowiednią temperaturę ładunku i zapewnić w ten sposób ciągłość łańcucha chłodzenia. Trudno jest zniwelować utratę energii spowodowaną otwieraniem drzwi podczas postoju pojazdu, producenci starają się zatem ulepszyć izolację nadwozi. To rozwiązanie zmniejsza zapotrzebowanie na chłodzenia, tym samym oszczędzając energię.

Aby podtrzymać ten trend, można wybierać przyjazne środowisku silniki. Najkorzystniejsze rozwiązanie określa się według przewożonego ładunku i dystansu do pokonania. W przypadku dystrybucji towarów w obrębie miasta napęd całkowicie elektryczny umożliwi eksploatację bez żadnych emisji. Główną wadą pojazdów elektrycznych jest jednak ograniczony zasięg — niewystarczający dla dostaw na duże odległości. Rozwiązaniem tego problemu może być zastosowanie pojazdów z napędem na gaz ziemny — w postaci gazowej na średnich dystansach i ciekłej na długich — z generatorem na gaz lub prąd elektryczny. Emisja CO2 jest mniejsza niż przypadku pojazdów z napędem spalinowym, zwłaszcza wykorzystujących gaz ziemny z biomasy. To właśnie wybór odpowiedniego źródła energii z dostępnych na rynku opcji, pozwoli pogodzić kwestię ekologiczną z ekonomiczną.

Systemy chłodnicze mogą także wytwarzać hałas, a jako że ekologiczne pojazdy dostawcze spełniają bardziej rygorystyczne wymagania pod tym względem, oprócz silników elektrycznych można również wykorzystywać CO2 do cichego chłodzenia.

 

Przyszłość w wodorze?

Można oczekiwać, że w przyszłości pojawi się więcej modeli zasilanych wodorem. Zasilane nim ogniwa paliwowe mogą stanowić źródło energii do chłodzenia. Prototypy różnych producentów wykraczają już poza krótkie serie produkcyjne jak ta pierwszej na świecie chłodzonej wodorem naczepy ciężarowej opracowanej przez francuską firmę Chéreau, zaprezentowanej w 2019 roku. Rychłe nadejście nowych modeli ciężarówek i półciężarówek wykorzystujących te alternatywne źródła energii zadziała stymulująco na cały rynek i przyczyni się do gwałtownego rozwoju nowych rozwiązań czystych metod transportu szybko psujących się towarów.

Przeczytaj także