Naczepa: zimno podstawą wydajności
- 22/06/22
- 5 min
ODCINEK 3: Z SERII O NACZEPACH – Dawno, dawno temu… czyli historia sztucznego chłodu! Wszystko zaczęło się w połowie 19. wieku, gdy masowy odpływ ludności wiejskiej doprowadził do zaniku krótkiego łańcucha dostaw i konieczne stało się przechowywanie żywności w nowy sposób. Zapraszamy do zapoznania się z innowacjami w zakresie wydajności chłodniczej, ponieważ zapewnienie klientom optymalnego łańcucha chłodniczego ma zasadnicze znaczenie.
Charles Tellier, francuski inżynier, opracował kilka technik utrzymywania żywności w chłodzie: stworzył pierwszą maszynę chłodniczą wykorzystującą skroplony gaz amoniakalny oraz pierwszą na świecie fabrykę zajmującą się konserwacją mięsa. W 1870 r. przebudował statek i wykonał izolację jego ładowni; statek otrzymał nazwę „Le Frigorifique” (Chłodniowiec). Przeprawa przez Atlantyk zakończyła się sukcesem: po 105 dniach rejsu, 30 ton mięsa dotarło do Argentyny w bardzo dobrym stanie.
Amerykański wynalazca Frederick McKinley Jones, współzałożyciel firmy Thermo King, kilka lat później wprowadził wiele udoskonaleń technologicznych, które usprawniły transport szybko psujących się produktów na większe odległości.
Takie były początki łańcucha chłodniczego… Od tego czasu standardy i nauka poszły naprzód, umożliwiając optymalne przechowywanie żywności, zwłaszcza w drodze na nasze talerze.
Chłód: różne temperatury w zależności od produktu
Dla właściwego przechowywania produktów konsumpcyjnych konieczne jest stosowanie różnych temperatur chłodzenia, w zależności od tego, czy są one świeże (PFT – tradycyjne produkty świeże), przemysłowe (PFI – przemysłowe produkty świeże), czy zamrożone. Wszystko to jest regulowane przepisami ATP (Umowa o międzynarodowym przewozie szybko psujących się artykułów spożywczych) obowiązującymi w ponad 50 krajach.
Każdy produkt ma swój własny system zarządzania chłodem. Świeże produkty są transportowane w temperaturze od +2 do +15 stopni, w zależności od rodzaju żywności: jest to dodatnia temperatura chłodnicza. W przypadku produktów mrożonych temperatura musi być utrzymywana w zakresie od -18 do -25 stopni: jest to temperatura chłodnicza ujemna. Ponieważ wszystkie kategorie żywności są również wrażliwe na poziom wilgotności, podczas transportu należy również uwzględnić wilgotność.
Biotechnologia: pionierskie innowacje w dziedzinie chłodnictwa
Produkty zdrowotne oparte na biotechnologii stają się coraz bardziej powszechne; jeden z dwóch dostępnych na rynku leków jest wrażliwy na wysoką temperaturę, dlatego też produkty pochodzące z żywych komórek również muszą podlegać zaostrzonym przepisom, zwłaszcza w zakresie ich transportu.
Transport chłodniczy: skład naczepy chłodniczej
Pojazd chłodniczy składa się z izolowanego nadwozia zasilanego przez agregat chłodniczy.
Skrzynia ładunkowa jest z reguły izolowana ekspandowanym polistyrenem i pokrywana materiałami izolacyjnymi: gładkimi panelami poliestrowymi lub metalowymi.
Czy wiesz, że? Ponieważ próżnia jest najlepszym izolatorem, pojawia się coraz więcej innowacji w zakresie dwuściennych, izolowanych próżniowo skrzyń. „Jesteśmy dopiero na początku drogi w kierunku izolacji próżniowej, pojazdy wyposażone w to rozwiązanie są prototypami; z drugiej strony, rozwiązanie to ma przed sobą wspaniałą przyszłość” – mówi Rémi Paign, konsultant firmy Fraikin.
Istnieje kilka rodzajów skrzyń: dwupoziomowe, jednotemperaturowe lub wielotemperaturowe (przegrody dzielą skrzynię i umożliwiają zarządzanie kilkoma temperaturami). Niektóre skrzynie są również przeznaczone do transportu mięsa lub kwiatów i wymagają specjalnych rozwiązań.
Zazwyczaj agregat chłodniczy składa się ze sprężarki, parownika i skraplacza. Agregat chłodniczy jest tradycyjnie napędzany silnikiem wysokoprężnym, ale w przypadku pojazdów ciężarowych nośnych może być napędzany silnikiem pojazdu. Ponieważ paliwo to zużywa energię ze źródeł kopalnych i generuje hałas, konieczne jest zapewnienie, aby stosowana technologia była zgodna z nowymi trendami.
Naczepy: alternatywne rozwiązania dla bardziej ekologicznych agregatów chłodniczych
CNG, LNG lub biodiesel, energia elektryczna – nowe źródła energii stopniowo zastępują tradycyjne silniki pojazdów. Jeden z nich, CNG, czyli sprężony gaz ziemny, staje się coraz bardziej powszechny. Firma Fraikin wspomagała Fresh&Loc, specjalistę w dziedzinie logistyki grupy Globe Express, w dostawie floty siedmiu pojazdów chłodniczych zasilanych CNG.
Agregat chłodniczy zasilany wodorem: rozwiązanie przyszłości
Kilku konstruktorów skrzyń i producentów testuje energię wodorową, która jest przekształcana w energię elektryczną za pomocą ogniwa paliwowego. Jest to ekologiczna (jeśli wodór jest pochodzenia niskoemisyjnego) i cicha technologia, która zapewnia dwa dni autonomii na długich dystansach i uzupełnienie paliwa w ciągu dziesięciu minut!
Kriogenika: obiecująca alternatywa
Agregat chłodniczy wykorzystuje ciekły azot o temperaturze -196°C, który jest przepuszczany przez wymiennik ciepła, chłodząc skrzynię ładunkową dwa razy szybciej niż agregat chłodniczy z silnikiem diesla, przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla o 80%!
Dzięki współpracy z firmami Chéreau i Air Liquide, firma Fraikin zdołała wdrożyć technologię kriogeniczną i zastosować ją w naczepach. Eksperci firmy Fraikin uczestniczyli w opracowaniu tej technologii na prośbę Grupy U. Firma U Logistics chciała wynająć ciągniki siodłowe zasilane CNG oraz naczepy wyposażone w agregat chłodniczy zasilany ciekłym azotem, aby rozpocząć prawdziwy proces zrównoważonego rozwoju.
Kurtyna powietrzna do utrzymywania temperatury
Aby utrzymać niską temperaturę wewnątrz skrzyni ładunkowej po otwarciu drzwi, w tylnej części naczepy zamontowano innowacyjny system kurtyn powietrznych.
„Wcześniej umieszczaliśmy plastikowe zasłony, aby zapobiec utracie temperatury, gdy drzwi naczepy były otwarte”. wyjaśnia Olivier Dutrech, dyrektor ds. innowacji w firmie Fraikin.
Obecnie „Kurtyna powietrzna pobiera powietrze z wnętrza skrzyni ładunkowej lub z zewnątrz (w zależności od producenta) i kieruje je z dużą prędkością i małą szerokością w stronę podłogi. Tworzymy barierę powietrzną”- dodaje Rémi Paing.
Label PIEK: gwarancja dyskretnej i schłodzonej dostawy
„Pracujemy nad zmniejszeniem poziomu hałasu emitowanego przez cały pojazd. W przypadku naczepy chłodniczej oznacza to cichy agregat chłodniczy, materiały dźwiękochłonne wewnątrz naczepy oraz tylną klapę pokrytą specjalną powłoką, która maksymalnie ogranicza hałas” – dodaje Olivier Dutrech.
Oprócz tego, że innowacyjne technologie przyczyniają się do ochrony środowiska poprzez emitowanie jak najmniejszej ilości CO2, są one również przyjazne dla środowiska pod względem emisji hałasu. Coraz więcej miast wymaga od przewoźników, aby realizowali dostawy w określonych porach, zwłaszcza w nocy, aby nie przeszkadzać okolicznym mieszkańcom i utrzymać płynność ruchu w ciągu dnia.
Aby spełnić ten wymóg, certyfikat PIEK, honorowany w ramach projektu Certibruit, gwarantuje, że hałas emitowany przez pojazdy realizujące dostawy między godziną 23.00 a 7.00 rano nie przekracza 60 decybeli.
Przepisy, niezależnie od tego, czy wynikają z działań na rzecz ochrony środowiska, czy też mają na celu zapewnienie zdrowia, zmuszają branżę do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie chłodzenia. Niezależnie od tego, czy chodzi o skrzynię ładunkową, czy o napęd agregatu chłodniczego, istnieje wiele obszarów wymagających ulepszeń, aby zapewnić optymalny łańcuch chłodniczy dla wszystkich podmiotów w sektorze, a także pełną zgodność z przepisami.