Łańcuch dostaw

Jak w sektorze detalicznym zachować terminowość?

  • 11/01/23
  • 3 min

Pandemia wirusa COVID-19 pokazała, jak dużym problemem może być etap dostawy do odbiorcy końcowego. Przedsiębiorstwa zajmujące się handlem detalicznym muszą rozwiązywać problemy krótkoterminowe, a jednocześnie udowadniać umiejętność dostosowania się do zmieniających się uwarunkowań gospodarczych i prawnych. Powodzenie zależy od ich umiejętności zwiększenia elastyczności floty i stałego przewidywania przyszłych potrzeb związanych z dostawami.

f-mag-fraikin-article-last-mile-delivery

Wyzwanie to niemałe, a wiele firm detalicznych stanęło niedawno w jego obliczu. W okresie kwarantanny musiały realizować znacznie większe dostawy lub dostawy produktów, z którymi nie miały doświadczenia, i przy tym przeprowadzić cały proces sprawnie od początku do samego końca. Na przykład we Francji podczas kwarantanny związanej z koronawirusem liczba dostaw do domu wzrosła średnio o 73,8 %. Firmy detaliczne muszą wykazać się pewną przezornością i elastycznością, aby zapewnić ciągłość dostaw na każdym etapie nawet w okresach najbardziej wzmożonej aktywności.

 

Uniwersalna flota

Zwiększenie elastyczności floty pomoże dostosować się do zmiennych warunków i zaoszczędzić kosztownych inwestycji. Sposobem na nią może być zbudowanie różnych konfiguracji wyposażenia w pojazdach. Jeżeli dana firma nie dysponuje akurat chłodniami, może do przewozu świeżych towarów może wykorzystać zwykłe pojazdy transportowe i wyposażyć je w pojemniki termoizolacyjne. Może też dostosować się do tymczasowej konieczności przewozu wielu małych paczek bez przerabiania wnętrza pojazdu transportowego: wystarczy zamontować w jego wnętrzu półki modułowe. Takie modyfikacje umożliwiają optymalne wykorzystanie pojazdów i oferowanie szerszej gamy usług, których flota w pierwotnym w stanie nie byłaby w stanie zrealizować.

 

Staranne planowanie

Innym istotnym zagadnieniem jest optymalizacja planów dostaw i zmian. Kluczem do zwiększenia elastyczności na przestrzeni całego łańcucha dostaw jest dwojakie podejście do organizacji transportu. Firmy prowadzące handel detaliczny mogą zmniejszyć liczbę przejazdów poprzez skupienie dostaw w tym samym przedziale czasowym, o ile zostaną zaplanowane na jak najwcześniejszą porę. Zwykle wiąże się to z przeorganizowaniem trasy dostaw. Optymalizacja w tym przypadku oznacza, że poszczególne pojazdy nie będą przejeżdżać tą samą ulicą, tego samego dnia, co zmniejszy liczbę pojazdów i kierowców na drodze, a także czas dostawy. Wobec rosnącego tempa i liczby przesyłek, czasem dostarczanych w ciągu jednej godziny, oraz ograniczeń poruszania się po mieście — w wielu z nich narzucane są konkretne godziny dla pojazdów dostawczych — trend ten prawdopodobnie będzie w najbliższych latach coraz silniejszy.

 

Przewidywanie wymian pojazdów

Przedsiębiorstwa detaliczne muszą przewidywać zmiany w swojej aktywności, a także zmiany norm unijnych, zwłaszcza w zakresie ochrony środowiska. Od wczesnych lat 90. Unia Europejska w ramach walki z zanieczyszczeniem stale zaostrza standardy emisji spalin dotyczące samochodów i innych pojazdów. Każda norma, w tym najnowsza, z 2020 roku (Euro 6d), nakłada ograniczenia na emisje konkretnych spalin samochodowych. Poszczególne miasta europejskie wprowadzają dodatkowo własne zasady, polegające na ograniczeniach lub zakazie ruchu pojazdów z napędem spalinowym. Do miast takich od tego roku należą: Kopenhaga, Oslo oraz Barcelona. Podobny zakaz zamierzają wprowadzić w 2024 roku również władze Paryża. Aby zatem dostosować się do tych przepisów w sytuacji, w której kontrakty najmu długoterminowego niektórych pojazdów, takich jak ciężarówek, mogą trwać nawet 72 miesiące, wartą rozważenia opcją jest wczesne odnowienie umowy. Znaczną zaletą takiego podejścia jest możliwość wynajęcia pojazdów wyposażonych w nowoczesne technologie, zmniejszające zużycie paliwa czy zwiększające bezpieczeństwo i wygodę kierowcy.

Przeczytaj także