W kablach zaplątany, czyli elektryczny Mercedes eCitan z zabudową chłodniczą – czy to przyszłość transportu last mile delivery?

  • 20/02/25
  • 3 min

Testowanie nowych rozwiązań to kluczowy element naszej pracy we Fraikin Polska. Tym razem Grzegorz Ćmielewski, Purchasing and Product Development Manager, miał okazję sprawdzić w akcji elektrycznego Mercedesa eCitan z zabudową chłodniczą. Jak wypadł ten pojazd w realnych warunkach? Oto jego spostrzeżenia.

Pierwsze wrażenia: cisza, która zaskakuje

Po uruchomieniu pojazdu pierwszą rzeczą, która przykuwa uwagę, jest cisza. O ile w przypadku napędu elektrycznego można się jej spodziewać, o tyle niezwykle cicha praca agregatu chłodniczego była zaskoczeniem. Jak zauważył Grzegorz Ćmielewski: „Niewiele głośniejszy niż lodówka w domu”. To duży atut dla kierowców pracujących w nocy lub dostarczających produkty do obszarów mieszkalnych.

Kluczowe parametry dla efektywnego transportu chłodniczego

Kluczowe dla efektywności tego pojazdu są trzy elementy: izolacja, agregat chłodniczy i dodatkowe zasilanie. Testowana konfiguracja pozwalała na utrzymanie temperatury od +20 do-20 stopni Celsjusza, a mocny agregat – jak na tę kubaturę – działał na własnym zasilaniu niezawodnie przez całą 8-10-godzinną zmianę. To istotne dla firm transportujących produkty wymagające stałej temperatury.

Elektryczny vs. spalinowy – największe różnice

Nie da się ukryć, że porównanie elektrycznego modelu z jego spalinowym odpowiednikiem wypada różnie w zależności od sytuacji. Jak podsumował Grzegorz Ćmielewski: „Spalinowa wersja w zimę przejedzie więcej na rezerwie niż elektryk z baterią naładowaną na 80%”. Ograniczony zasięg w zimowych warunkach to istotny czynnik, który może wpływać na decyzję o wyborze takiego pojazdu.

Wyzwania: zasięg i ładowanie

Realny zasięg eCitana w zimowych warunkach to 120-150 km przy normalnym użytkowaniu, co sprawia, że pojazd sprawdza się głównie w dystrybucji miejskiej i na krótkich trasach. Dodatkowym wyzwaniem okazało się umiejscowienie ładowarek – dla pojazdu tych gabarytów oraz konieczności parkowania przodem (gniazdo ładowania znajduje się pod przednim znaczkiem) może to być problematyczne, szczególnie w ciasnych przestrzeniach, jak garaże podziemne. 

Oprócz zasięgu w tym przypadku ważny jest czas pracy agregatu bo używa on osobnej baterii z gniazdem do ładowania na 230V. Czas ciągłej pracy to 3,5h co przekłada się na około 8-10h w dystrybucji miejskiej. 

Czy elektryczne zabudowy chłodnicze są gotowe na masowe wdrożenie?

Zdaniem naszego eksperta – tak, ale głównie w obszarze „last mile delivery”. Krótkie dystanse i możliwość częstego ładowania sprawiają, że elektryczne pojazdy chłodnicze najlepiej sprawdzą się w dostawach do aptek, sklepów spożywczych oraz w branży horeca.

Komfort jazdy i ergonomia

Z punktu widzenia kierowcy eCitan oferuje standardowy poziom komfortu dla pojazdów tej klasy. Jak zauważył Grzegorz: „To typowy pojazd dostawczy – ergonomia jest poprawna, ale przestrzeni mogłoby być nieco więcej”. To jednak kwestia subiektywna – użytkownicy mniejszych aut dostawczych raczej nie odczują dyskomfortu.

Czy elektryczne chłodnie generują realne oszczędności?

Tak, ale pod pewnymi warunkami. Kluczowe jest ładowanie pojazdu z własnej infrastruktury energetycznej, a jeszcze lepiej – z odnawialnych źródeł, takich jak fotowoltaika. W przeciwnym razie koszty eksploatacji mogą być porównywalne do wersji spalinowej.

Co wpływa na decyzję o wynajmie takiego pojazdu?

Firmy zainteresowane elektrycznymi pojazdami użytkowymi kierują się głównie:

  • dostępem do własnych, ekologicznych źródeł energii,
  • wizerunkiem i chęcią bycia postrzeganym jako eko-friendly,
  • dostosowaniem wielkości pojazdu i baterii do specyfiki swojej działalności.

Kluczowe zmiany w polityce publicznej

Aby rynek wynajmu elektrycznych pojazdów dostawczych rozwijał się dynamiczniej, konieczne są odpowiednie regulacje. Zdaniem Grzegorza Ćmielewskiego dopłaty powinny być przyznawane każdemu pojazdowi lub całkowicie zlikwidowane, by rynek mógł samodzielnie regulować swoją ofertę.

Podsumowanie: czy to już przyszłość?

Mercedes eCitan z zabudową chłodniczą to solidne rozwiązanie dla miejskiej logistyki chłodniczej. Jego największe atuty to cicha praca, ekologiczny charakter i potencjalne oszczędności. Jednak ograniczony zasięg i wyzwania związane z infrastrukturą ładowania sprawiają, że pojazd ten najlepiej sprawdzi się w określonych scenariuszach – głównie w dostawach na krótkich trasach.

MB eCitan
Grzegorz Ćmielewski

„Spalinowa wersja w zimę przejedzie więcej na rezerwie niż elektryk z baterią naładowaną na 80%”.

Grzegorz Ćmielewski
Purchasing & Product Development Manager

Przeczytaj także

Falck Medycyna

Nowoczesne Ambulanse od Fraikin Polska dla Falck Medycyna!

Nie ma nic ważniejszego niż zdrowie i życie ludzkie. Właśnie dlatego Fraikin Polska, lider w wynajmie długoterminowym pojazdów, dostarczył kolejnych…
11/02/25
2 min
Skudo

Mobilność, która napędza sukces w gastronomii!

Szukasz rozwiązania transportowego, które wyniesie Twój biznes gastronomiczny na wyższy poziom? Fiat Doblo z zabudową izotermiczną to pojazd, który…
16/01/25
2 min
Topdriver

Fraikin i Ecologic łączą siły dla bezpieczeństwa na drodze – poznajcie aplikację Topdriver!

Fraikin Polska oraz Ecologic, lider w dziedzinie technologii dla flot samochodowych, rozpoczynają wspólny projekt, którego celem jest poprawa…
29/11/24
2 min