Samochód na potrzeby firmy można kupić za gotówkę, wziąć w leasing, na kredyt lub… wynająć. Ta ostatnia forma zyskuje w Polsce na popularności.

Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, niemal 20 proc. nowych samochodów osobowych kupowanych w minionym roku przez firmy i przedsiębiorców w naszym kraju znajdowało się w wynajmie długoterminowym, a jego rynek urósł o 11,5 proc. r/r. Zwiększa się też popularność tego rozwiązania dla większych aut.

Sławomir Dudziak, Dyrektor Handlowy– W przypadku pojazdów o masie od 3,5 t do 16 t udział wynajmowanych wynosi około 10 proc. i systematycznie rośnie, natomiast w transporcie ciężkim, obejmującym ciągniki siodłowe i naczepy, sięga nawet 70 proc. – wyjaśnia Sławomir Dudziak, dyrektor handlowy w spółce Fraikin Polska.

Wskazuje, że wynajem długoterminowy to najbardziej zaawansowana usługa użyczenia pojazdu. Łączy cechy posiadania, wykorzystania i pełnego zakresu obsługi auta. W grę wchodzą m.in. finansowanie, ubezpieczenie, badania techniczne, przeglądy okresowe, naprawy i usuwanie awarii, wymiana opon, likwidacja szkód komunikacyjnych, obsługa systemu monitoringu GPS oraz doradztwo. Wszystko w ramach stałej raty (standardowe okresy to 36, 48 lub 60 miesięcy), zapewniającej przewidywalność kosztów, co z kolei ułatwia szacowanie opłacalności kontraktów transportowych. Ponadto całość raty może być zaliczona do kosztów działalności firmy, a użytkownik nie ma obowiązku wykupu pojazdu po okresie zakontraktowanego korzystania z auta.

Wynajem długoterminowy skierowany jest do wszystkich w zasadzie firm: małych, średnich i dużych. Obejmuje różnego rodzaju pojazdy użytkowe i ciężarowe, w tym m.in. chłodnie.

– Przedsiębiorców działających w branży spożywczej nie trzeba przekonywać, jak ważne są warunki, w których odbywa się przewóz towaru. Szczególnie latem i niezależnie od tego, czy firma działa lokalnie, czy też stara się stale poszerzać obszar i zakres działania a jej produkty dotrzeć muszą w najdalsze zakątki kraju – przekonuje Sławomir Dudziak.

Jego zdaniem dobrym wskaźnikiem obrazującym jakość oferty transportowej danej firmy jest to, co może ona zaproponować swoim klientom w zakresie dystrybucji żywności. Ważny jest przy tym model biznesowy przedsiębiorstwa, a także uwzględnienie kwestii optymalizacji kosztów związanych z trasami i przebiegiem aut oraz sposobem dystrybucji towaru. Czynniki te wpływają na rodzaj samochodów, a tych jest sporo: od małych furgonów dysponujących agregatami chłodniczymi, aż do naczep typu chłodnia.

 

Korzyści wynajmu długoterminowego

  1. Operacyjne
  • Uproszczenie struktury
  • Utrzymywanie pojazdów w gotowości
  • Szybkie załatwianie formalności powypadkowych i likwidacji szkód
  1. Finansowe
  • Precyzyjne prognozowanie kosztów
  • Niezależne doradztwo
  • Koszty transportu pod kontrolą
  • Minimalizacja kosztów administracyjnych
  • Bezpieczeństwo inwestycji
  • Monitorowanie wykorzystania pojazdu
  1. Bilansowe
  • Zachowanie nienaruszonego kapitału
  • Zwiększenie zdolności nabywczej
  • Szybsze reagowanie na zmiany
  • Poprawa ogólnego wskaźnika wydajności floty

Źródło: wiadomoscihandlowe.pl