Mobilne muzeum Tour de Pologne zostało uroczyście otwarte w sobotę na stadionie PGE Narodowy, podczas trwających tam targów Bike Expo. Wstęgę przecięli Dyrektor Generalny Tour de Pologne Czesław Lang, Prezes Zarządu Carrefour Polska – sponsora projektu – Guillaume de Colonges, zastępca dyrektora Departamentu Sportu Wyczynowego Ministerstwa Sportu i Turystyki Anna Kuder, przedstawiciel Biura Programu „Niepodległa” Marcin Rembacz oraz kolarz ekipy Lotto Soudal Tomasz Marczyński.

 

„To wyjątkowy rok dla Tour de Pologne. Wyścig obchodzi 90-lecie, w tym roku odbędzie się 75 edycja. Chcemy razem świętować rocznicę 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Kolarze również włączali się do walki o wolność, o czym można przekonać się, zwiedzając pierwsze na świecie mobilne muzeum poświęcone naszej dyscyplinie” – mówił Czesław Lang, który od ćwierćwiecza odpowiada za organizację największej corocznej imprezy sportowej w naszym kraju.
Tour de Pologne zawsze dbał o historyczną pamięć i włączał się w uroczystości upamiętniające najważniejsze wydarzenia z historii Polski. Tylko w ostatnich latach wyścig obchodził rok Chopinowski, rocznicę wyzwolenia Auschwitz, rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Jubileuszowy, 70. Tour de Pologne UCI wiódł szlakami Jana Pawła II i słowami polskiego hymnu „z ziemi włoskiej do Polski”, a w roku 2014 wyścigu włączył się w obchody 25-lecia wolnej Polski. W 2016 roku wyścig rozpoczął się w Radzyminie, w miejscu w którym rozegrała się jedna z kluczowych bitew wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku. Ważną rolę odegrali w niej członkowie Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów.

 

Teraz wszystkie te wydarzenia oraz wiele innych, których w historii wyścigu nie brakowało, zostały zebrane w jednym miejscu. Mobilne muzeum Tour de Pologne to unikalny projekt w skali światowej, który poprzez interaktywne technologie łączy historię z nowoczesnością. Mobilne muzeum Tour de Pologne jest jednym z elementów Roadshow Tour de Pologne – cyklu wyjątkowych wydarzeń z okazji 90-lecia Tour de Pologne i 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Muzeum i Roadshow odwiedzą od marca do października aż jedenaście miast w całym kraju. Dzięki temu setki tysięcy ludzi będą mogły poznać piękną historię wyścigu i Polski.

 

Podczas uroczystej inauguracji Roadshow i otwarcia muzeum na PGE Narodowym 24 i 25 marca odbywa się wyścig „90 lat Tour de Pologne Narodowy Wyścig Niepodległości”. „Przygotowaliśmy zupełnie wyjątkowy projekt. Każdy, kto pojawi się na Roadshow w którymkolwiek mieście, długo nie zapomni tej wizyty. W muzeum zebraliśmy unikalne eksponaty od historycznych rowerów, przez trofea z rowerem i medalem olimpijskim Czesława na czele, po archiwalne i najnowsze zdjęcia. A to tylko część atrakcji, bo udało nam się pokazać, jak zmieniło się kolarstwo na przestrzeni tylu lat i jak zmieniała się Polska po odzyskaniu niepodległości. Połączyliśmy to wszystko z najnowszymi możliwościami multimedialnymi oraz technologicznymi, dajemy na przykład możliwość rywalizacji w mistrzostwach w mikro kolarstwie.  Stworzyliśmy wydarzenie, które zaciekawi każdego, niezależnie od wieku i zainteresowań” – mówi prezes zarządu Lang Team Adam Siluta.

 

Roadshow oraz mobilne muzeum Tour de Pologne są organizowane przez Lang Team oraz firmę Promokraft – lidera na terenie Europy wschodniej w zakresie kampanii typu roadshow w oparciu o innowacyjne jednostki mobilne. Sponsorem głównym jest Carrefour Polska, partnerem Soudal, a partnerem logistycznym Fraikin.